Türkiye Katılım Bankaları Birliği’nin (TKBB) Hukuki Niteliği
ve Birliğe Başvuru / Şikayet Yöntemi
Katılım Bankaları 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 3. maddesinde şu şekilde tanımlanmıştır: “Katılım bankası: Bu Kanuna göre özel cari ve katılma hesapları yoluyla fon toplamak ve kredi kullandırmak esas olmak üzere faaliyet gösteren kuruluşlar ile yurt dışında kurulu bu nitelikteki kuruluşların Türkiye’deki şubeleri”
Bu çerçevede kurulan ve ülkemizde faaliyet göstermekte olan 6 adet katılım bankası bulunmaktadır:
- Albaraka Türk Katılım Bankası A.Ş.
- Kuveyt Türk Katılım Bankası A.Ş.
- Türkiye Emlak Katılım Bankası A.Ş.
- Türkiye Finans Katılım Bankası A.Ş.
- Vakıf Katılım Bankası A.Ş.
- Ziraat Katılım Bankası A.Ş.
İşte Katılım Bankalarının tabi olduğu ve faaliyet izni almalarından itibaren bir ay içerisinde üye olmak zorunda olduğu Kuruluş Birliğinin adı Türkiye Katılım Bankaları Birliği (TKBB) ‘dir. Bu husus, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu m.79’da hüküm altına alınmıştır:
“Türkiye Bankalar Birliği ve Türkiye Katılım Bankaları Birliği
Madde 79 – Mevduat bankaları ile kalkınma ve yatırım bankaları, tüzel kişiliği haiz ve kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Türkiye Bankalar Birliğine; katılım bankaları ise aynı nitelikteki Türkiye Katılım Bankaları Birliğine, faaliyet izni aldıkları tarihten itibaren bir ay içinde üye olmak zorundadır.”
Yazımızın esas konusunu oluşturan Şikayet / Başvuru hususu ise 80. maddenin j fıkrasında düzenlenmiştir:
“Birliklerin görev ve yetkileri
Madde 80 – Kuruluş birlikleri;
j) 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri ve diğer kanunlarla tanınmış müracaat hakları saklı kalmak kaydıyla üyeler ve bireysel müşterileri arasındaki ihtilafların değerlendirilmesi ve çözüme kavuşturulmasını temin etmek üzere hazırlayacakları ve Kurulca onaylanan usûl ve esaslar dâhilinde hakem heyeti oluşturmak İle görevli ve yetkilidir.”
İlgili fıkra uyarınca Katılım Bankası ile Katılım Bankası Müşterisi arasındaki ihtilafların çözümü için Türkiye Katılım Bankaları Birliği Bireysel Müşteri Hakem Heyeti’ne başvuruda bulunabilmektedir. Malumunuz olduğu üzere; Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’na (BDDK) yapılacak başvuru ve şikayetler için izlenecek yönergeyi bir önceki yazımızda anlatmıştık. Aynı şekilde TKBB başvurularında da sürecin dikkatli ve usulüne uygun olarak yürütülmesi gerekecektir. Bu nedenle şikayet konusunda hukuki destek almanız yararlı olacaktır.
TKBB başvurularında da izlenmesi gereken bir yönerge mevcut olup süreç aşağıdaki şekilde yürütülmelidir;
-
Bankaya Başvuru: Şikayete / Başvuruya konu talep öncelikle müşterisi olunan Katılım Bankasına yapılmalıdır.
-
Başvuru Teyit Belgesi: Bankaya yapılan başvuru ile ilgili başvuru teyit belgesi alınmalıdır. Başvuru teyit belgesi için Şubeye yapılacak yazılı başvurularda dilekçenin bir fotokopisinin de çekilerek; evrak üzerine Şube personeli tarafından teslim alındığına ilişkin imza ve tarih bilgisinin yazılması sağlanmalıdır.
-
Bankanın Cevap Vermesi: Banka tarafından başvuruya cevap verilmesi ve cevabın olumsuz veya yetersiz olması halinde 60 gün içerisinde başvuru formu ile birlikte TKBB’ye başvurulmalıdır.
-
Bankanın Cevap Vermemesi: Banka tarafından süresi içerisinde başvuruya cevap verilmemesi halinde ise cevap süresinin bitiminden itibaren 60 gün içerisinde başvuru formu ile birlikte TKBB’ye başvurulmalıdır.
-
Başvuru Formu: Başvuru formu TKBB’nin internet sitesi üzerinden temin edilebilir ve el yazısıyla veya bilgisayar ortamında doldurulabilir.
-
TKBB’ye Başvuru / Şikayet: Başvuru formuna başvuru alındı belgesi, bankaya başvuru dilekçesi ve varsa ihtilafa ilişkin bilgi ve belgeler eklenmelidir. Başvuru / Şikayet; posta, faks veya e-posta yoluyla yapılabilir.
-
Cevap Süresi: Bankanın, TKBB’ye cevap verme süresi 20 iş günüdür. TKBB Bireysel Müşteri Hakem Heyeti’nin başvuruyu neticelendirme süresi ise azami 90 gündür.
Av. Bilal AKBABA
info@saribasakbaba.av.tr